ΣΧΟΛΙΚΗ ΤΣΑΝΤΑ: ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΩΣΤΕ ΝΑ ΜΗΝ ΕΠΙΒΑΡΥΝΕΤΕ ΤΟ ΜΥΟΣΚΕΛΕΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ

Αρχές Σεπτεμβρίου. Η εποχή που η τσάντα της παραλίας και εκείνη με τα καλοκαιρινά παιχνίδια, θα δώσει τη θέση της σε εκείνη του σχολείου. Σχέδια, στιλ, χρώματα. Τα παιδιά ασχολούνται αποκλειστικά με το να αγοράσετε για εκείνα κάτι που θα τους αρέσει και θα τους ταιριάζει. Ωστόσο, οι γονείς οφείλουν να συνδυάσουν το τερπνόν μετά του ωφελίμου. Η επιλογή δεν πρέπει να γίνεται αποκλειστικά με βάση τις επιταγές της μόδας. Δηλαδή να φροντίσουν για την επιλογή της σωστής σχολικής τσάντας. Στον όρο «σωστή» περιλαμβάνονται χαρακτηριστικά όπως: εργονομική, ανατομική, ελαφριά κι ευρύχωρη. Και αυτό, διότι αν δεν είναι κατάλληλη για το παιδί, μπορεί να υπάρξουν σοβαρές συνέπειες.

Η φορτωμένη με πολλά βιβλία σχολική τσάντα, συμβολίζει το βάρος της γνώσης αποτελώντας το απαραίτητο εφόδιο κάθε μικρού μαθητή. Το βάρος αυτό όμως, δεν χρειάζεται να μετατίθεται και στους μικρούς ώμους και τη σπονδυλική στήλη των παιδιών. Η συζήτηση για το κατά πόσο επιβλαβή είναι τα υπερφορτωμένα σχολικά σακίδια εξακολουθεί να υπάρχει, καλώντας μας να βρούμε λύσεις. Ας δούμε όμως λίγο πιο αναλυτικά ποια θα πρέπει να είναι τα σημαντικά κριτήρια της αγοράς μας…

ΠΟΣΑ ΚΙΛΑ ΒΑΡΟΥΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΣΗΚΩΝΥΝ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΤΣΑΝΤΑ;

Σύμφωνα με στοιχεία της Ελληνικής Παιδιατρικής Εταιρείας (ΕΠΕ), έξι στα δέκα παιδιά του Δημοτικού στη χώρα μας υποφέρουν από πόνους στην πλάτη. Η σχετική έρευνα της ΕΠΕ είχε δείξει ότι οι τσάντες των Ελληνόπουλων που πηγαίνουν στο Δημοτικό, είθισται να ζυγίζουν από 4 έως 7 κιλά. Ωστόσο για να είναι ασφαλής, η σχολική τσάντα δεν πρέπει να ζυγίζει περισσότερο από το 10% του σωματικού βάρους του παιδιού. Δεδομένου όμως ότι τα παιδάκια του Δημοτικού συνήθως ζυγίζουν 22-35 κιλά, η σχολική τσάντα μετά βίας θα έπρεπε να φθάνει τα 3,5 κιλά.

Μεταφέροντας μια «υπέρβαρη» τσάντα, οι μαθητές αναγκάζουν τη σπονδυλική τους στήλη να υποστεί περισσότερο βάρος από ότι θα έπρεπε. Η σχολική τσάντα σε αυτήν την περίπτωση δρα ως δύναμη που τραβάει το μαθητή προς τα πίσω και κάτω. Στην προσπάθεια να διατηρήσει το παιδί την ισορροπία του, αλλάζει ασυνείδητα τη στάση του σώματός του, καμπουριάζοντας και αλλάζοντας τη θέση της λεκάνης.

Η υιοθέτηση λανθασμένης στάσης σώματος για μεγάλα χρονικά διαστήματα, σε συνδυασμό με το υπερβολικό βάρος της τσάντας, τη συχνότητα και τη διάρκεια μεταφοράς της, μπορεί να δημιουργήσει παρεκκλίσεις ή και ασυμμετρίες στην σπονδυλική στήλη και κατά συνέπεια παθολογικές προσαρμογές των πέριξ ιστών, γεγονός που μεταβάλλει σημαντικά τη βιολογική της βιομηχανική. Κατά πόσο όμως αυτό είναι αρκετό ώστε από μόνο του να προκαλέσει κάτι πολύ σοβαρό, όπως είναι η σκολίωση;

ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΙΝΔΥΝΟΣ ΣΚΟΛΙΩΣΗΣ ΑΠΟ ΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΤΣΑΝΤΑ;

Εδώ έρχεται και η σχετική αγωνία των γονέων αναφορικά με το ποιος είναι ο τρόπος που πρέπει να φοριέται (στον ένα ή στους δύο ώμους), να γεμίζεται ή και το πως να μεταφέρεται. Η αγωνία αυτή παραμένει γιατί η χρήση της τσάντας συσχετίζεται συχνά με την εμφάνιση παραμορφώσεων της σπονδυλικής στήλης. Σαφώς και υπάρχει ενδιαφέρον για το έξτρα βάρος που για χρόνια θα κουβαλήσουν τα παιδιά, αλλά δεν είναι αυτό που θα προκαλέσει τη σκολίωση.

Ως σκολίωση ορίζεται, σύμφωνα με – τη Scoliosis Research Society (SRS) – το περισσότερο των 11 μοιρών κύρτωμα της σπονδυλικής στήλης με ταυτόχρονη στροφική παραμόρφωση της θέσης των σπονδύλων. Η σκολίωση συνήθως βρίσκεται στη θωρακική μοίρα της σπονδυλικής στήλης ή ακόμα πολύ σπανιότερα αμιγώς στην οσφυϊκή. Αφορά κυρίως την εμφάνιση ενός κυρτώματος που έχει σχήμα C ή δύο συνεχόμενων C με αντίθετη φορά, που δίνουν το σχήμα S. Η σκολίωση μπορεί να οφείλεται σε συγγενή, αναπτυξιακά ή εκφυλιστικά αίτια, αλλά οι περισσότερες περιπτώσεις της σκολίωσης είναι άγνωστης αιτιολογίας για αυτό και περιγράφεται ως ιδιοπαθής σκολίωση.

Έτσι λοιπόν, πρόκειται ουσιαστικά για μύθος ότι η βαριά τσάντα που κρεμιέται ή χρησιμοποιείται μονόπλευρα, δημιουργεί από μόνη της σκολίωση είναι καιρός να. Ωστόσο, ακόμη κι αν δεν είναι αποδεδειγμένη η σχέση μεταξύ υπέρβαρων σχολικών τσαντών και παθήσεων (όπως λ.χ. η σκολίωση, είναι σίγουρο πως το μεγάλο βάρος της σχολικής τσάντας, όπως και διάφοροι άλλοι παράγοντες (καθιστική ζωή, λανθασμένη στάση σώματος κ.λπ.), δρουν επιβαρυντικά στην υγιή ανάπτυξη της σπονδυλικής στήλης.

ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ ΠΟΥ ΠΡΟΚΑΛΕΙ Η ΛΑΘΟΣ ΧΡΗΣΗ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΤΣΑΝΤΑΣ

Βέβαια, το θέμα μας δεν είναι μόνο η σκολίωση, αλλά και τα υπόλοιπα αρνητικά συμπτώματα που μπορούν να εμφανιστούν από τη σχολική τσάντα. Αυτή μπορεί να επηρεάσει γενικά τη στάση και ειδικότερα τη θέση της λεκάνης και του κεφαλιού κατά το κουβάλημα, προκαλώντας ακόμα και πονοκεφάλους στα παιδιά. Πόσες φορές έχουμε δει μαθητές να κουβαλάνε χαρακτηριστικά τις τσάντες τους σκύβοντας και αντισταθμιστικά, για να βλέπουν μπροστά, να υιοθετούν μια υπέρμετρη έκταση στον αυχένα;

Η βαριά τσάντα γενικότερα θα μπορούσε να δημιουργήσει συμπτώματα όπως οσφυαλγία και σπασμό των ραχιαίων και ιερονωτιαίων μυών της πλάτης όπως και να δώσει τάση στην ανώτερη μοίρα του τραπεζοειδή αντισταθμιστικά κατά την άρση και τη στήριξή της στην πλάτη.

ΠΩΣ ΕΠΙΛΕΓΟΥΜΕ ΚΑΙ ΠΩΣ ΚΟΥΒΑΛΑΜΕ ΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΤΣΑΝΤΑ

  • Επιλέγουμε μια σχολική τσάντα από ελαφριά κι άνετα υλικά.
  • Δίνουμε βάση στην εργονομία της. Δοκιμάζουμε την τσάντα, φορώντας την εμείς οι ίδιοι. Θα πρέπει οι ιμάντες της να είναι άνετοι και σταθεροί, η πλάτη να είναι ενισχυμένη με ειδικό υλικό, ώστε να μην τραυματίζει το σώμα του παιδιού. Καλό είναι να έχει ιμάντα που να ασφαλίζει την τσάντα στην μέση του μαθητή δένοντας εμπρός στην κοιλιά.

Έτσι τη σταθεροποιεί και δεν αναπηδάει η τσάντα κατά τη βάδιση ή το τρέξιμο. Ένας άλλος χρήσιμος ιμάντας για την σταθεροποίηση της σχολικής τσάντας βρίσκεται μπροστά και συνδέει τους δύο κύριους ιμάντες των ώμων. Με αυτό τον τρόπο προσφέρεται μεγαλύτερη σταθεροποίηση, καθώς δεν επιτρέπει στους ιμάντες των ώμων να ανοίγουν και να μετακινείται η τσάντα χαμηλότερα.

  1. Η θέση της τσάντας είναι πολύ σημαντικό να ρυθμίζεται και να παραμένει, εφαρμόζοντας στην πλάτη και να μην πέφτει χαμηλότερα στην περιοχή της μέσης.
  2. Είναι σημαντικό να υπάρχουν αρκετές θήκες στην τσάντα, ώστε να μοιράζεται σωστά το βάρος. Γενικά, η τοποθέτηση των βιβλίων μέσα στην τσάντα πρέπει να γίνεται έτσι, ώστε το κέντρο βάρους της να βρίσκεται όσο το δυνατόν πιο κοντά στη σπονδυλική στήλη του παιδιού, με την τοποθέτηση των πιο βαριών βιβλίων στο πίσω μέρος της τσάντας.
  3. Αν η τσάντα γίνεται πολύ βαριά μπορούμε, μετά από συνεννόηση με το σχολείο, να κόψουμε τα βασικά βιβλία σε μικρότερες ενότητες και να τα “δέσουμε” σε ένα βιβλιοπωλείο, ώστε να μειώσουμε το βάρος που μεταφέρει το παιδί.
  4. Τη φοράμε και με τους 2 ιμάντες ή αλλάζουμε συχνά θέση εναλλάξ στους ώμους ή στο χέρι, αν την κρατάμε ως χειραποσκευή.
  5. Η τροχήλατη τσάντα αποτελεί λύση, αν δεν υπάρχουν κατά την μετακίνηση προς το σχολείο πολλά εμπόδια ή σκαλιά.

Εκτός από το βάρος της σχολικής τσάντας, ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δώσουν οι γονείς και στα χαρακτηριστικά της. Η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής (ΑΑΡ) έχει μερικές χρήσιμες συμβουλές:

  • Διαλέξτε μία τσάντα πλάτης, με φαρδείς, ενισχυμένους ιμάντες. Οι στενοί ιμάντες μπορεί να «μπουν» μέσα στο δέρμα, προκαλώντας πόνο και εμποδίζοντας την κυκλοφορία του αίματος.
  • Φροντίστε η σχολική τσάντα να έχει δύο ιμάντες. Όσες έχουν έναν ιμάντα που φοριέται διαγώνια στο σώμα, δεν μπορούν να μοιράσουν ομοιόμορφα το βάρος στις δύο πλευρές του.
  • Βεβαιωθείτε ότι η τσάντα έχει ενισχυμένη «πλάτη». Η ενισχυμένη πλάτη της προστατεύει την ράχη του παιδιού από τις οξείες γωνίες των αντικειμένων που μεταφέρει.
  • Βεβαιωθείτε ότι έχει ζώνη για τη μέση. Η πρόσδεση της τσάντας και στη μέση, κατανέμει το βάρος και στην πύελο (λεκάνη).
  • Πρέπει να είναι ελαφριά. Η σχολική τσάντα δεν πρέπει να προσθέτει στο βάρος που κατ’ ανάγκην θα μεταφέρει το παιδί.

Σε κάθε περίπτωση, ένα παιδί που διαμαρτύρεται για πόνους στη μέση ή την πλάτη ή έχει παρατηρηθεί παραμόρφωση της σπονδυλικής στήλης του, θα πρέπει να εξετάζεται από ειδικό ορθοπαιδικό ιατρό και να μην εφησυχάζουν οι γονείς ότι φταίει η σχολική τσάντα, ή ο τρόπος που κάθεται γιατί μπορεί να υπάρχει κάποια άλλη αιτία.

ΠΩΣ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΣΑΣ ΒΟΗΘΗΣΟΥΜΕ ΣΤΟ PHSYIOMEDICA

Το Physiomedica είναι ένα απόλυτα εξειδικευμένο κέντρο εφαρμογής του Manual Therapy. Ολοένα και περισσότεροι άνθρωποι που αναζητούν τρόπο να ανταπεξέλθουν στους απαιτητικούς ρυθμούς της ζωής, αλλά και ασθενείς που θέλουν να απαλλαγούν από τον πόνο που τους ταλαιπωρεί, επιλέγουν και εμπιστεύονται το Κέντρο μας. Ο ιδρυτής του Physiomedica, Σωκράτης Ηλιάδης, συνδυάζει τη γνώση και την πολύχρονη εμπειρία και είναι εξειδικευμένος και πιστοποιημένος Manual Therapist από την ΙΜΤΑ και την IFOMPT.

Είτε πρόκειται για μία απλή οσφυαλγία ή αυχεναλγία, είτε για κάποιου είδους σημαντικότερη εκφυλιστικού χαρακτήρα παθολογία. Από τον πιο απλό τραυματισμό ή κάθε μορφής αθλητική κάκωση. Είτε αφορά την αποκατάσταση ορθοπεδικών χειρουργείων, στο Physiomedica έχουμε τον τρόπο να σας βοηθήσουμε να πάρετε και πάλι πίσω τη ζωή σας. Επισκεφτείτε το σύγχρονο Κέντρο μας και βρείτε άμεσα λύση στο πρόβλημα που σας απασχολεί…

Follow as…

Facebook: @Physiomedica
Instagram: @sokratis_iliadis_physiomedica
Email: [email protected]
Μαρούσι: 2106180777

More
articles

take the first step. we will do the rest.