Αυχενικό Σύνδρομο

Το αυχενικό σύνδρομο αποτελεί μια από τις πιο συχνές και παράλληλα σημαντικές δυσλειτουργίες στο ανθρώπινο σώμα.

Οι κυριότερες αιτίες που το προκαλούν είναι:
1) η κακή στάση του σώματος στην καθημερινότητα καθώς και στο χώρο της εργασίας
2) τραυματισμοί στην περιοχή του αυχένα μετά από ατυχήματα
3) πιθανές εκφυλίσεις σε επίπεδο σπονδύλων καθώς και μαλακών μορίων
4) το επάγγελμα

Tα συμπτώματα είναι:
1) πόνος στην περιοχή του αυχένα
2) μειωμένη κινητικότητα της άρθρωσης
3) αστάθεια
4) πονοκέφαλοι
5) ζαλάδες
6) πόνος στο ανώτερο τμήμα του θώρακα και στην περιοχή της ωμοπλάτης
7) πόνος κατά μήκος του χεριού
8) μούδιασμα που μπορεί να φτάνει μέχρι τα δάχτυλα

ΘΕΡΑΠΕΙΑ
Χρησιμοποιούνται αναλγητικά μέσα θεραπείας με σκοπό την ανακούφιση από τον πόνο, τεχνικές διατάσεων για χαλάρωση των μυικών ομάδων που εμπλέκονται με το πρόβλημα, απενεργοποίηση των σημείων πυροδότησης των μυών (trigger points) και κυρίως εφαρμόζονται ανάλογα με την περίπτωση συγκεκριμένες τεχνικές της μεθόδου manual therapy έτσι ώστε να βελτιωθεί η κινητικότητα της άρθρωσης και να μειωθεί ο πόνος. Τέλος ο ασθενής μαθαίνει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα μυικής ενδυνάμωσης το οποίο μπορεί να το εκτελεί με ασφάλεια στο σπίτι του και παίρνει οδηγίες ορθοσωμικής προσέγγισης μειώνοντας το ενδεχόμενο πιθανής εμφάνισης του προβλήματος στο μέλλον.

ΠΟΝΟΚΕΦΑΛΟΣ ΑΥΧΕΝΟΓΕΝΟΥΣ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ

Ο αυχενογενής πονοκέφαλος μπορεί πολλές φορές να διαγιγνώσκεται ως ημικρανία ή κεφαλαλγία (κεφαλαλγία που προέρχεται από το κεφάλι). Η κεφαλαλγία είναι δευτεροπαθής πονοκέφαλος, που σημαίνει ότι προκαλείται από μια άλλη ασθένεια ή φυσικό πρόβλημα. Στην περίπτωση της κεφαλαλγίας αυχενογενούς προέλευσης, η αιτία είναι μια διαταραχή της αυχενικής μοίρας της σπονδυλικής στήλης και των συστατικών στοιχείων της οστικής, του δίσκου και / ή των μαλακών ιστών. Η διασταύρωση του κρανίου και των αυχενικών σπονδύλων έχει περιοχές που δημιουργούν πόνο, συμπεριλαμβανομένης της αυχενικής μοίρας της σπονδυλικής στήλης, των αρθρώσεων, των συνδέσμων, των αυχενικών νευρικών ριζών και των σπονδυλικών αρτηριών που διέρχονται από τα αυχενικά σπονδυλικά σώματα.

Μηχανισμός πρόκλησης

Οι ρίζες των άνω τριών αυχενικών νωτιαίων νεύρων (που βρίσκονται στα Α1, Α2 και Α3 επίπεδα) μοιράζονται έναν πυρήνα πόνου (ο οποίος κατευθύνει τα σημάδια πόνου στον εγκέφαλο) με το νεύρο του τριδύμου. Το νεύρο του τριδύμου είναι το κύριο αισθητήριο νεύρο που μεταφέρει μηνύματα από το πρόσωπό στον εγκέφαλό. Λόγω των κοινών νευρικών οδών, ο πόνος παρερμηνεύεται και έτσι δίνεται από τον εγκέφαλο η αίσθηση ως τοποθετημένος στο κεφάλι.

Συμπτώματα

Ο καθορισμός της προέλευσης του πονοκέφαλου είναι μια από τις πιο αμφιλεγόμενες και δύσκολες διαδικασίες που πρέπει να εκτελεστούν. Σχεδόν όλα τα είδη πονοκεφάλων μοιράζονται κοινά συμπτώματα πόνου αίσθησης παλμού, ναυτίας, ευαισθησίας στο φως και ευαισθησίας στο θόρυβο. Τα σημεία και τα συμπτώματα που μπορεί να δείχνουν προς τον αυχενογενούς προέλευσης πονοκέφαλο περιλαμβάνουν ευαισθησία στη βάση του κρανίου και πιθανή επιδείνωση των συμπτωμάτων με κίνηση της κεφαλής και του αυχένα. Οι πονοκέφαλοι είναι συχνά έκδηλοι από τη μια πλευρά μόνο και ο πόνος μπορεί να ακτινοβολεί από τον αυχένα/ το πίσω μέρος του κεφαλιού προς τα πάνω και μπροστά από το κεφάλι ή πίσω από το μάτι. Ο πονοκέφαλος μπορεί να σχετίζεται ή όχι με πόνο στον αυχένα.

Θεραπεία

Η θεραπεία για την κεφαλαλγία αυχενογενούς προέλευσης πρέπει να στοχεύει στην αιτία του πόνου στον αυχένα και ποικίλλει ανάλογα με το τι λειτουργεί καλύτερα για τον ασθενή. Οι θεραπείες περιλαμβάνουν μπλοκ νεύρων, φυσικοθεραπεία (manual therapy), άσκηση και φάρμακα. Η φυσική θεραπεία και η συνεχιζόμενη αγωγή άσκησης συχνά παράγουν τα καλύτερα αποτελέσματα.